Reportažas iš duomenų atkūrimo laboratorijos
Duomenų atkūrimo darbų kainos
Ar verta bandyti pačiam atkurti duomenis?

 

Atkuriame „mirusį“ standųjį diską: įspūdžiai iš laboratorijos

Diskinių kaupiklių gedimų statistika UAB MATRIX duomenų atkūrimo laboratorijos duomenimis:

85% diskinių kaupiklių gedimų priežastys yra programinės -loginės klaidos;
10% būna dažniausiai susiję su diskinio kaupiklio elektronika (tam tikri lustai, firmware);
4% yra galvučių gedimai arba magnetinių plokštelių susidėvėjimas;
1% varikliuko gedimai, strigimai, guolių susidėvėjimas.

Bendrai imant pagal šiuos hdd gedimus skirstosi ir darbų kainų lygis - kuo gedimas retesnis, tuo didesnė duomenų atkūrimo kaina. Ir atvirščiai, kuo gedimas pagal statistiką dažnesnis, tuo dažniausiai pigesnis duomenų atstatymas iš tokio nešėjo.

Trumpas turinys:

Standžiojo disko viduje dideliu greičiu sukasi plokštės, virš kurių milimetriniu atstumu plazda galvutė. Nenuostabu, kad kaip tik standusis diskas yra vienas iš mažiausiai patikimų kompiuterių sistemos komponentų. Jei jūs reguliariai nerezervuosite duomenų, vieną gražią dieną galite visko netekti – ir pastarųjų penkerių metų namų fotoarchyvo, ir filmų gigabaitų, ir MP3 kolekcijos. O ką daryti, jei standusis diskas sugedo? Mes kreipėmės į MATRIX UAB laboratoriją, kurios specialistai atkuria informaciją iš „mirusių“ standžiųjų diskų. Kodėl pasirinkome šią firmą? Kai kitos firmos pasiūlė už 250lt + pvm tik diagnostiką per savaitę atlikti, o už 950lt + lt atlikti per 2 dienas apžiūrą, tai firma MATRIX tą patį pasiūlė atlikti nemokamai ir per vieną valandą po disko gavimo. Tai mūsų manymu yra didelis privalumas, nes negalėjom sėdėti be savo duomenų beveik savaitę laiko.

Košmariškos standžiojo disko gedimo pasekmės

Per keletą pastarųjų metų standieji diskai tapo kur kas tylesni ir greitesni, o jų talpa išaugo iki 400-500 gigabaitų ir net daugiau. Bet viena jų yda taip ir liko – standžiųjų diskų patikimumas toli gražu ne idealus, ir šito priežastis yra judančios mechaninės dalys. Be abejo, šio trūkumo gamintojai nelabai nori viešinti.

Kaip rodo patirtis, vartotojus galima suskirstyti į dvi grupes. Pirmoji grupė yra gerai informuota ir jau savo kailiu patyrusi, ką reiškia netekti duomenų. Tokie vartotojai nepamiršta bent jau kartkartėmis įsirašyti į DVD ar kitas laikmenas tokios informacijos kaip elektroninio pašto laiškai, fotografijos, darbiniai dokumentai ir panašūs failai. Verslo pasaulyje už duomenų rezervavimą yra atsakingi IT skyriai ar administratoriai. Skaitmeniniai duomenys turi būti apsaugoti nuo virusų atakos, aparatinės trikties ar paprastų žmogiškų klaidų. Tačiau ši vartotojų grupė sudaro mažumą.

Visi kiti vartotojai gyvena nuolat rizikuodami – arba jie nežino apie galimas pasekmes, arba, dažniausiai, į tai žiūri lengvabūdiškai. Iš esmės kiekvienas turėtų žinoti, kad bet kuris sudėtingas komponentas vieną gražią dieną gali išeiti iš rikiuotės. Jei taip atsitiktų, tai vien standžiajame diske laikomi duomenys būtų prarasti. Ar yra kokia nors išeitis?

Iš tiesų, yra. Pavyzdžiui, jei išėjo iš rikiuotės tik standžiojo disko elektroninė plokštė, tai šią problemą galima išspręsti pakeičiant elektroniką. Net jei galvutė brūkštelėjo per plokštę, tai bus išgadinta tik nedidelė sritis. O jei iš rikiuotės išėjo galvutė, bus prarasta labai daug duomenų, bet vis dėlto juos galima išgelbėti. Ir, patikėkite, tokios operacijos kaina net Lietuvoje, Lenkijoje ir aplinkinėse šalyse bus nemaža, jau nekalbant apie visas kitas šalis. Taip, vartotojui iš verslo pasaulio nereikia aiškinti, kokia vertinga visa jo elektroninė dokumentacija ir buhalterijos duomenys. Bet nejaugi jūs nelabai vertinate savo pastarųjų penkerių metų fotoarchyvo, kur sukauptos skaitmeniniu fotoaparatu padarytos nuotraukos? Arba jums negaila tų šimtų MP3 gigabaitų, kurie kaupti ir su meile rūšiuoti atskiruose segtuvuose nuo pat to momento, kai jūs įsigijote pirmąjį multimedijos PK?

Ką gi daryti, jei atsitiko baisus dalykas ir jūsų standusis diskas išėjo iš rikiuotės? Imkite telefoną ir skambinkite į vieną iš firmų, kurios atkuria informaciją ir turi tam reikalingus įrengimus ir specialistus. Mūsų puslapio skaitytojai Lietuvoje gali paskambinti į MATRIX UAB. Kai vienam mūsų puslapio redaktoriui išėjo iš rikiuotės nešiojamo kompiuterio standusis diskas, mes nusiuntėme diską į Lietuvos kompaniją MATRIX UAB, esančią Vilniuje, kuri turi savo nuosavą laboratoriją. Mūsų darbuotojo kompiuteryje ne tik sudegė plokštė, atsitiko kur kas blogesnis dalykas – sulūžo skaitymo ir rašymo galvutė. Tikrai nenuostabu, jog mūsų bendradarbis labai nusiminė, kadangi manė, kad šeimos nuotraukų ir kitų asmeninių failų, laikytų 2,5 colių standžiajame diske, jis neteko visiems laikams. Buvome susidarę nuomonę, kad 100 JAV dolerių kainuojančio disko remonto kaina – 1000 JAV dolerių? Tačiau maloniai nustebome, kai UAB MATRIX konsultantai mus nuramino ir pasakė kad panaši kaina gali būti litais (viskas priklauso nuo gedimo). Mūsų požiūriu firmoje Matrix pirmiausia stengiasi įsigilinti į kliento problemą ir jam padėti, o ne kaip nulupti kuo daugiau pinigų, kaip firmos, kurios neinvestuoja į laboratorijas, aparatūrą o tik į reklamą ir tarpininkavimą.

Standieji diskai tebėra labai jautrūs PK komponentai. Jei dėl stiprios vibracijos galvutė užkliudys plokštės paviršių, gali atsirasti mechaninių defektų.

Atkūrimo procesas dažniausiai prasideda nuo to, kad sugedęs kaupiklis išsiunčiamas į kompaniją, kuri priima jį diagnostikai. Tik po šios procedūros kompanija galės apytikriai pasakyti, kiek laiko prireiks duomenims atkurti ir kiek ši paslauga kainuos.

Daugeliu aparatinės trikties atvejų šansai atkurti standžiajame diske esančius duomenis būna dideli ir net labai dideli. Jei sugedo tik elektroninė dalis, tai ją pakeitus, standųjį diską galima vėl naudoti. Jei defektas yra mechaninės kilmės, atkurti duomenis bus šiek tiek sunkiau. Kitaip tariant, jei problema išsprendžiama paprasčiausiai pakeičiant komponentus, remonto kaina nedidelė. Bet jei duomenims atkurti reikia specialios įrangos ir atitinkamų specialistų, kaina lengvai gali pasiekti keletą tūkstančių litų.

Atkurti duomenis būna problematiška tik tuo atveju, jei yra didelių fizinių išgadinimų: jei kompiuteris pateko į vandenį, ugnį ar buvo numestas iš didelio aukščio. Bet netgi tokiose situacijose vilčių yra: didelė tikimybė, kad nors dalį duomenų pavyks išgelbėti.

Be abejo, visų šių išlaidų galima apskritai išvengti. Reikia reguliariai kopijuoti, rezervuoti svarbią informaciją. Geriausia, jei po to duomenys bus laikomi kitoje vietoje. Jei tik įsigiję kompiuterį jūs sukursite savo standžiojo disko „vaizdą“ (image file), ir reguliariai jį atnaujinsite, tai nusipirkę naują standųjį diską ir juo pakeitę senąjį, sugedusį, per 30-60 min. galėsite grįžti į darbinę sistemą (perkopijavę visą įdiegtą sistemą iš „image“ bylos. Sutikite, tokios priemonės leis sutaupyti nemažai pinigų. Šiuo metu MATRIX UAB savo klientams, kurie to pageidauja, po operacinės sistemos (Windows arba Linux) įdiegimo padaro viso disko darbinės sistemos „vaizdą“, įrašo į DVD+R diskelį ir perduoda klientui. Turėdamas šį diskelį, pirkėjas gali atkurti savo sistmemos darbingumą per keletą minučių.

Anatomija: standžiojo disko trikčių sektoriai

Standžiuosiuose diskuose naudojami du trikčių sektorių sąrašai, kurie įgalina elektroniką apeiti pažeistus plotus. Vadinamąjį „P“ sąrašą (P-List) sukuria gamintojas. Šis sąrašas suteikia tam tikro lankstumo: standžiųjų diskų plokštės gali sutalpinti daugiau duomenų, nei nurodyta specifikacijoje. Todėl tokiu atveju, jei aptinkami trikčių sektoriai, atsargoje lieka pakankamas kiekis nepažeistų sektorių. Teoriškai tokia technologija nepablogina produktyvumo. Ir iš tiesų, praktiškai bus sunku pastebėti skirtumą. Antrasis sąrašas vadinasi „G“ (G-List) ir sukuriamas standžiajam diskui veikiant. Jame yra sąrašas sektorių, kurie nustojo veikti jau darbo metu, ir šis sąrašas gali būti geras defekto tipo indikatorius. Naujausio modelio hyper-optimizuotuose hdd diskuose, pvz. Samsung yra dar keli papildomi sąrašai (pvz. T-List, ir tt.).

Pirmoji pažintis su remontininkais

Darbuotojas iš MATRIX UAB atliko mūsų kompiuterio diagnostiką. Kompanijos MATRIX UAB centrinis biuras yra Vilniuje, o jos atstovai dirba visoje Lietuvoje ir Lenkijoje, Europoje. Artimiausiu metu www.duomenys.com puslapiuose jūs sužinosite smulkiau, kaip remontuojami diskai. Patikėkite, čia yra savos specifikos.

Priimdama remontuoti standųjį diską MATRIX UAB darbuotojai užpildo specialią formą (užsakymo priėmimo blanką), kur nurodomos visos įvykio aplinkybės, standžiojo disko modelis, serijinis nr., firmware ir DCM kodai, kritiškai svarbių katalogų ir bylų pavadinimai, kiek skubiai reikalingi duomenys. Kai mūsų užsakymas buvo priimtas, kompanija sutikrino savo duomenų bazėje ir užsakė atvežti artimo sugedusiam diskui modelio standųjį diską. Tai daroma tuo atveju, jei gali būti reikalingas taip vadinamas diskas "donoras" pažeistam diskui (nes dažnai reikia transplantuoti galvučių bloką ir pan.). Per kelis darbo metus, yra sukaupta nemažai įvairių diskų modeliu, taip vadinamų „donorais“, kurie leidžia atgaivinti sugedusius diskus, panaudojant dalį jų detalių. Visos darbinės užduotys (užsakymai) numeruojamos ir saugomos plastikiniuose hdd dėkluose, kol bus atliktos.

Prasideda atkūrimas: ar „gyvas“ standusis diskas?

Pirmiausia MATRIX UAB specialistai tikrina, ar standusis diskas „gyvas“, kokie moduliai pažeisti, atliekama pirminė diagnostika, nepažeidžiant Jūsų disko, ir net jo neįjungiant.

Pirmasis testas toks: švariame kambaryje (clean room) standusis diskas prijungiamas prie specialaus matavimų komplekso, siekiant patikrinti pažeidimo lygius, ar jį galima paleisti. Kietasis diskas pražioje net nepaleidžiamas, t.y. negalima paleisti jo varikliuko ir pan., nes neaišku koks yra pažeidimas. Todėl tik tikrinama speciali tarnybinė disko informacija, kuri parodo koks maždaug gedimas, ar sveikos galvutės, ir pan. Jokiu būdu negalima jungti disko prie paprasto maitinimo bloko! Nes jei pvz. galvutės liečia paviršių, tai jos duomenis dar labiau apgadintų. Pasijungus prie specialiai sukonstruotos aparatūros, Matrix specialistai mato pažeidimo lygį, ir tuo pat metu kopijuoja esamus duomenis, tuo pat metu seka esamą kietojo disko stovį, ir esant menkiausiams sunkumams nutraukia procesą, kad hdd diskas dar daugiau nebūtų pažeistas. Tuo pačiu duodamas šansas dar kartą pakartoti visą procesą, jau žinant problemas, atsirandančias kopijuojant duomenis.

Atidarome standųjį diską

Švarus kambarys ir teisingai įrengta ventiliacijos sistema su jonizatoriumi – tai būtinos sąlygos švarai užtikrinti. Standųjį diską kartais tenka atsukti ir švarioje aplinkoje atidaryti. Kai yra teisingai įrengta ventiliacijos sistema su jonizatoriumi, ant plokščių paviršiaus ar ant galvučių nepatenka nė vienos dulkelės. Jonizatorius būtinas orui nuo dulkių išvalyti. Spinduliuojami neigiami jonai suriša dulkių daleles, normaliomis sąlygomis jos pasidaro gana sunkios ir nusėda ant grindų. Galinga ventiliacijos sistema pašalina jas iš darbo vietos. Galvutės dažniausiai įstringa, jei standusis diskas patiria stiprų smūgį iš viršaus arba kitais ekstremaliais atvejais. Nemėginkite tokios operacijos atlikti namuose, nes greičiausiai disko paviršių sugadins dulkių dalelytės. Disko atidarymas būtinas, kai nustatomas arba įtariamas galvučių gedimas, varikliuko užstrigimai ir pan.

O štai ir naujas standusis diskas: kopijuojame turinį

Po paruošiamųjų darbų MATRIX UAB specialistai kopijuoja standžiojo disko turinį į kitą kaupiklį. Tam naudojama kompanijos speciali aparatūrinė ir programinė įranga. Beje, po kopijavimo MATRIX UAB niekur nenaudoja pažeisto standžiojo disko. Jis dažniausiai saugomas tik kaip galimas donoras. MATRIX UAB turi puikiausią įvairiausių laidų ir adapterių, perėkimų laidų rinkinį standžiojo disko turiniui kopijuoti.

Atkūrimas: viskas iki paskutinio bito

Po to, kai duomenys iš pažeisto disko nukopijuoti į naują diską, naujasis diskas prijungiamas prie laboratorijos kompiuterio ir tikrinama, ar jame yra skirsniai (partitions). Specialia MATRIX UAB programine įranga ieškoma failų informacijos. Be kita ko, atkuriami ir pašalinti failai. Kaip žinote, ištrinant failus standusis diskas neištrina turinio, o paprasčiausiai keičia nuorodą į disko erdvę ir pažymi ją kaip laisvą. Dažnai atkuriama informacija, kurią klientas buvo ištrynes ir apie ją pamiršęs.

Pavojus: fragmentavimas

Dėl fragmentavimo atskiri failai fiziškai išsaugomi kaip atskiri gabaliukai. Pavyzdžiui, fragmentacija įvyks, jeigu iš disko pašalinote keletą nedidelių failų, o po to į tą pačią vietą įrašėte vieną didelį failą. Jei failas fragmentuotas, tai jo skaitymui standusis diskas atlieka papildomus galvutės judesius.

Reguliarus standžiojo disko defragmentavimas ne tik užtikrina greitesnį priėjimą prie failų, bet ir padidina tikimybę, kad jie bus sėkmingai atkurti, ypač jeigu naudojami dideli fragmentuoti failai. Pavyzdžiui, jeigu failų sistemoje NTFS bus sunaikinta pagrindinė failų lentelė MFT (Master File Table) ir duomenis teks skaityti nuosekliuoju skaitymu. Atkurti fragmentuotus failus kartais būna problemiška, tačiau įmanoma, tiesiog tada procesas šiek tiek ilgiau užtrunka. Tačiau defragmentavimą galima daryti tik tuo atveju jei diskas yra pilnai "sveikas", nes priešingu atveju defragmentavimo metu gali atsitikti įvairių nenumatytų disko gedimų.

 Atkūrimo patikrinimas

Bet kuriuo atveju, užbaigus informacijos atkūrimo procesą, gautieji duomenys toli gražu nebūtinai bus idealios būklės, kaip kad norėtųsi vartotojui. Vargu, ar jam bus naudingas sugadintas failas .PST iš Outlook.

Atkurti duomenys perkeliami į serverį (be to, visi jie patikrinami, ar neturi virusų), po to pagal pageidavimą perrašomi į veikiantį kietą diską, arba supakuojami į daugiatomį archyvą RAR ir įrašomi į DVD, kurie perduodami, išsiunčiami vartotojui. Žinoma, galima aptarti ir kitas laikmenas ar pristatymo būdus. Prieš atsiimdamas duomenis vartotojas gali pats įsitikinti kad jo duomenys atkurti.

 Kaip po to elgiamasi su duomenimis?

Standžiojo disko originalas ir kopija lieka MATRIX UAB žinioje tol, kol vartotojas praneša, kad duomenys atkurti sėkmingai. Gavus teigiamą atsiliepimą, standžiojo disko kopija išsiunčiama vartotojui, o visi likę duomenys po 1 mėnesio panaikinami neatstatomai (jei vartotojas nepareiškia pastabu ir neranda klaidų atkurtuose duomenyse). Siekdama patikimai ištrinti duomenis iš standžiojo disko, MATRIX UAB naudoja savo programą, ir turi savo specialią metodiką, kai vieno atkūrimo metu naudojama keletas programų ir derinami aparatūriniai – programiniai metodai .

Informacija iš standžiojo disko trinama keletą kartų pagal vyriausybinėse įstaigose sertifikuotas metodikas. Informaciją būtina kruopščiai pašalinti, nes kaupiklį galima parduoti, bet naujasis savininkas neturi turėti galimybių atkurti duomenų. Priklausomai nuo pasirinktos duomenų pašalinimo metodikos, kurioje gali būti įvairus perrašymo praginų skaičius, procesas gali trukti keletą valandų. Vartotojo duomenys MATRIX UAB visiškai ištrinami: ir iš serverio, ir iš panaudotų standžiųjų diskų.

Pabaiga. Nedidelė kaina, puikus aptarnavimas

Atkūrimo procedūros kaina yra nuo 400 Litų iki 5000 Lietuviškų litų, priklausomai nuo pageidaujamo darbų atlikimo termino ir jų apimties. Mūsų atveju MATRIX UAB specialistas sugebėjo atkurti visus svarbius duomenis – mūsų redaktoriaus džiaugsmui, nes jis jau manė praradęs juos visiems laikams.

MATRIX UAB vartotojams garantuoja, kad mokėti už atliktą darbą reikės tik tuomet, jei duomenys bus atkurti sėkmingai. Pagrindinis jų darbo principas – nėra duomenų – nereikia mokėti. Šis faktas puikiai apibūdina kompanijos darbą ir kartu leidžia suprasti, kad tikimybė atkurti daugumą failų po tipiškų nelaimingų atsitikimų yra tikrai didelė.

Kas toliau? Gelbstime RAID masyvus

Galima atkurti netgi RAID masyvų, kurie susideda iš keleto standžiųjų diskų, duomenis. Žinoma, šis procesas reikalauja kur kas daugiau darbo, todėl mažesnės kaip 2000-2500 litų (LTL) kainos galima nė nesitikėti.

Masyvo kaupiklių duomenų atkūrimas vyksta pagal tokį pat scenarijų, koks čia jau buvo aprašytas. Duomenys skaitomi specialia programa, kuriai nereikia net RAID kontrolerio. Programa atpažįsta masyvo struktūrą ir skaito duomenis, gabaliuką po gabaliuko, į atskirą kaupiklį.

Kur suremontuoti diską Lietuvoje?

Mūsų puslapio lankytojams ir skaitytojams Lietuvoje siųsti remontuoti diskus į MATRIX UAB būtų geriausiai per savo lokalų atstovą, kiekviename regione, kurių sąrašas pateikiamas kontaktų skyrelyje. Ekonominiais sumetimais netikslinga kreiptis į firmas, siūlančias užsienyje (pvz. Lenkijoje, Vengrijoje, Rusijoje ir pan.) atkurti duomenis. Visų pirma ten kainos eurais, kaip pas mus litais, antra siuntimas ir darbų pradėjimas užtrunka kelias savaites, o firmoje MATRIX darbai pradedami tą pačią valandą, nes visa laboratorija yra vietoje. Trečias ir labai svarbus dalykas: vežiojant pažeistą hdd diską po užsienius, jis dar labiau pažeidžiamas, todėl užsienyje ir yra labai žemas atstatymo procentas nuo bendros diskų apimties. Ketvirtas dalykas: kas su jūsų duomeninis daroma užsienyje, nelabai kas žino.

Ši kompanija Lietuvos kompiuterių rinkoje dirba jau nuo 2000 metų, ji viena pirmųjų pradėjo aptarnauti organizacijas, teikti garantinio ir negarantinio technikos, taip pat ir standžiųjų diskų, aptarnavimo paslaugas. MATRIX UAB (www.matrix.lt) aptarnavimo centras veikia nuo pat kompanijos susikūrimo momento ir per tuos metus yra sukaupęs didžiulį patyrimą remonto srityje. Šiuo metu visą standaus disko turinį atkuriame per 30min-1-ą valandą, kas anksčiau užtrukdavo kelias dienas. Darbų sparta priklauso nuo gedimo pobūdžio.

Aukštos kvalifikacijos MATRIX UAB specialistai yra atkūrę daugybę be galo svarbios informacijos terabaitų ir privatiems, ir korporatyviniams vartotojams. Artimiausioje ateityje mes patalpinsime kitus reportažus reportažą iš diskų atkūrimo laboratorijos, kuriuose papasakosime, kaip standieji diskai remontuojami Lietuvoje.

CopyRight (C) 2005-2009, UAB "Matrix". Visos teisės saugomos.